5 eenvoudige stappen voor social media-tijd elimineren

Bijgewerkt: mei 26




Social media consumeren


Na het kijken en lezen van de Netflix documentaire The Social Dilemma en het boek Focus AAN/UIT, door focus/breinexpert Mark Tigchelaar geschreven, besloot ik vorig jaar mijn social media gedrag te minderen.


Om te ervaren of het me rust zou opleveren, én of ik productiever zou worden?!


Het is niet voor niets dat ik dit boek las en deze documentaire keek. De stem in mijn achterhoofd galmde steeds: ‘stop nu eens met al dat social media gedrag’. Zodoende gooide ik het roer om. Omdat ik het ein-de-lijk voelde.


Ik ben geen voorstander van digitaal detoxen. Dat is maar tijdelijk. Na een detox ben je, ik spreek uit ervaring, snel weer terug bij af. Ik wilde juist consistentie en de regie hebben over mijn eigen gedrag. Mijn social media-tijd elimineren.


Dagelijks.



Experiment


Wat ik als eerste in kaart bracht was wanneer ik productief ben, wanneer ik een dipje heb en hoe lang ik me kan focussen op mijn werkzaamheden. Met een creatief brein is dat nogal een uitdaging. Uit het boek Focus AAN/UIT begreep ik dat afleiding tijd kost omdat je telkens tussen afleiding en concentratie schakelt. Zonde van de tijd vond ik.


Daarnaast wilde ik rekening houden met mijn gevoel en emoties. Daarmee bedoel ik; wanneer open ik mijn e-mails? Wanneer lees ik mijn berichten? En ga zomaar door. Elke e-mail of bericht heeft invloed op mijn denken en voelen.


Stel dat ik ’s avonds laat een vervelende e-mail lees net voor het slapen gaan. Dan ga ik met dat vervelende gevoel naar bed. En de volgende ochtend word ik moe en onrustig wakker. Of ik lees een bericht tussendoor waarvan ik overstuur raak. Dan is mijn concentratie zoek.



Aan de hand hiervan maakte ik een plan:


· 2 keer per dag inchecken op social media

· Tot 11:00 uur geen social media, e-mails of berichten lezen

· Tussen 11:00 – 13:00 uur, soms ook later op de dag, posten op social media

+ reageren op posts - max. 30 min. / 1 uur

· Rond 16:00 uur e-mails lezen en beantwoorden

· Tussen 18: 00 – 21:00 uur posten op social media + reageren op posts - max. 30 min. / 1 uur






Waarom tot 11:00 uur geen social media


’S Ochtends wil ik graag rustig opstarten, aandacht besteden aan mezelf en aan mijn ochtendrituelen. Dat is wat mijn lichaam en ik nodig hebben. Mijn lichaam is me hiervoor dankbaar.


Vroeg in de ochtend informatie verslinden zorgt voor onrust. Ik zit dan meteen in de ratrace van de dag. Met als resultaat een onrustig gevoel.


Voor jou ook herkenbaar?






Door 's ochtends deze informatie te vermijden kan ik me veel beter concentreren op mijn werk. Zonder te denken; ik moet nog op die ene e-mail reageren, of op een bericht op social media of Whatsapp. Wat een rust.


En ’s middags lees ik op mijn gemak mijn e-mails en beantwoord ik ze in alle rust. Zonder te denken; ik moet nog dit of dat doen. Zit er een minder leuke e-mail in mijn inbox, dan heb ik tijd om deze emotioneel te verwerken voordat ik ga slapen.



Wat heeft het mij opgeleverd


Vanaf dag 1 voelde ik al het verschil. Wat een rust. Wat en focus. Wat een productiviteit.


Of ik af en toe ontwenningsverschijnselen vertoonde? Jazeker, ik ben ook een mens. Maar met doorzetten is het me gelukt om dit constant te blijven doen.


Mijn mantra was: de tijd tikt! Tik tok … voordat ik het wist was ik een halfuur verder.


Nu houd ik 2 uur per dag extra over. Per week is dat 14 uur. En per maand is dat gemiddeld 61 uur. Hoeveel uren is dat op jaarbasis?



Flexibiliteit


Het is vooral belangrijk om rigide regels te vermijden. Maar juist om in te tunen op mijn levensdagritme en wat bij mijn levensstijl past. Voor jou geldt wat anders.


Ik heb het voor mezelf flexibel ingepland, afhankelijk van hoe mijn dagplanning is. Soms worden de tijden verschoven en post ik om 10:00 uur al iets, maar meestal is het later. Het gebeurt dat ik zelfs een dag oversla.

Inspiratie delen


Denk je nu; dat wil ik ook uitproberen?


Ik heb een handout gemaakt om dit in kaart te brengen. Download deze hieronder en ga ermee aan de slag. Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart?



5 eenvoudige stappen voor social media-t
.
Download • 2.01MB



Vond je deze blog inspirerend, deel hem gerust of laat het me weten?!


Tot de volgende blog!



Geniet van het nu,

Liefs, Isabel


31 keer bekeken0 reacties